Franšíza je způsob podnikání, kdy vám daná společnost poskytne značku a know-how k podnikání. Není to však zadarmo, musíte si koupit licenci, která vás k tomuto podnikání opravňuje. Můžete tak začít podnikat, aniž byste museli mít nějaké znalosti či přijít s nějakým novým projektem. Spolu s koupí licence získáte i úspěšné marketingové tahy, důležité recepty či dobré účetní postupy, zkrátka návod, jak dobře podnikat.
To je velkou výhodou proč si pořídit franšízu. Díky tomu tak pro vás bude začátek podnikání jednodušší, bude pro vás lehčí bojovat s konkurencí a najít nové zákazníky, protože většinou jde už o zaběhlou značku a zákazníci si vás najdou sami. Také se vyvarujete častým chybám, kterých se začínající podnikatelé dopouští. Chod franšízy je také kontrolován, a pokud tak nějakou chybu uděláte, je včas zachycena a nijak radikálně to firmu neohrozí. Navíc vás na začátku čeká odborné proškolení od školitele, který vychází z jeho praktických zkušeností.
Poté, co franšíza prosperuje a vydělává peníz, musíte část svého zisku převádět ve prospěch majitele společnosti. Ten pak peníze rozděluje do celé franšízové sítě a slouží tak všem, kdo si licenci zakoupili. Slouží zejména k podpoře marketingu a reklamy či k vývoji nových produktů.
V České republice se frančízing začal rozvíjet po roce 1989, kdy došlo ke zrušení většiny monopolů a mohlo se tak více rozvíjet svobodné podnikání.
K většímu rozvoji však došlo až v posledních pár letech a dnes najdeme v České republice až 200 franšízových značek a jsou typické zejména pro rychlá občerstvení, jako například McDonalds nebo KFC. Najdeme je však i v jiných odvětvích, například UniCredit Bank, OMV, Bon Bon, Sklizeno, Benu lékárna, Natur House, Husky, Tamaris, Bageterie Boulevard, Výtopna, CrossCafe, Ugova čerstvá šťáva a mnoho dalších.